بزرگترین مرجع پخش انواع اکتان بوستر ورث،رویال سلطنتی،راونول

بزرگترین مرجع پخش انواع اکتان بوستر ورث،رویال سلطنتی،راونول

بزرگترین گروه پخش و توزیع بهترین برندهای اکتان بوستر و اسپری جات خودرویی
بزرگترین مرجع پخش انواع اکتان بوستر ورث،رویال سلطنتی،راونول

بزرگترین مرجع پخش انواع اکتان بوستر ورث،رویال سلطنتی،راونول

بزرگترین گروه پخش و توزیع بهترین برندهای اکتان بوستر و اسپری جات خودرویی

با انواع مکمل

با انواع مکمل بنزین آشنا شوید

یکی از راه‌های افزایش و توان قدرت موتور استفاده از مکمل سوخت است. به طورکلی دو نوع مکمل برای سوخت استفاده می‌شود که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.
انواع مکمل بنزین :
  • افزایش عدد اکتان
  • تمیز کننده مدار سوخت
مکمل افزایش دهنده عدد اکتان :

استفاده از این نوع مکمل در واقع باعث افزایش عدد اکتان سوخت می‌شود. این عدد در واقع مقیاسی است برای نشان دادن مقاومت بنزین یا دیگر سوخت‌ها در مقابل گرما، فشار و شروع احتراق خود بخود و یا به اصطلاح بدون جرقه.

چرا به دنبال افزایش عدد اکتان سوخت هستیم؟

قبل از هر چیز ابتدا باید با عملکرد موتور و نحوه احتراق سوخت آشنا شویم. به طور کلی موتور‌های احتراق داخلی دارای چهار مرحله زیر هستند:

1) مرحله مکش
2) مرحله تراکم
3) مرحله قدرت
4) مرحله تخلیه

مرحله مهم در تعیین نوع سوخت، مرحله تراکم می‌باشد و زمانی روی می‌دهد که مخلوط هوا و بنزین توسط پیستون تا حد مشخصی متراکم می‌شود، مخلوط هوا و سوخت پس از پایان زمان تراکم، به وسیله جرقه توسط شمع محترق می‌شود، میزان تراکم انجام شده را با عددی به نام نسبت تراکم می‌سنجند که نسبت تراکم در خودروهای قدیمی 5:1 و در خودروهای جدید 12:1 است.

هنگامی که مخلوط سوخت و هوا که ماده‌ای با قابلیت اشتعال بالاست به علت تراکم زودتر از جرقه شمع، محترق می‌شود، موتور دچار کوبش می‌شود چون قبل از اینکه پیستون به بالاترین نقطه خودش برسد وسط راه و با نیروی مخالف آن را به پایین می‌راند که دلیل این کوبش هم همین است یعنی عدد اکتان بنزین پایین است و این ضربه‌های مکرر می‌تواند صدماتی به قطعاتی از موتور از جمله گژن‌پین، پیستون، شاتون و … وارد کند.

بنابراین عدد اکتان یکی از فاکتورهای مهم در تعیین سوخت مناسب است. با توجه به کیفیت پایین سوخت در کشور ما و وجود ناخالصی‌ها در سوخت می‌تواند به سیستم سوخت، انژکتور و در نهایت موتور آسیب وارد کند. بر اساس استاندارد اتحادیه اروپا از سال 2004 عدد اکتان بنزین نباید کمتر از 95 باشد و از این پس نیز استاندارد ملی ایران در رابطه با بنزین مطابق استاندارد اروپا خواهد شد. در حال حاضر در کشورمان، عدد اکتان بنزین معمولی 87 و بنزین سوپر بین 91 تا 95 است.

در بیشتر خودرو‌ها با تکنولوژی قدیمی استفاده از بنزین با عدد اکتان پایین مشکلی را ایجاد نمی‌کرد اما امرزه با پیشرفت تکنولوژی به خصوص پیشرفت سیستم سوخت رسانی در خودروهای مدرن مانند سیستم سوخت رسانی چند نقطه‌ای (Multi Point Fuel Injection) و خودروهایی که از توربوشارژر یا سوپرشارژر بهرمند هستند، استفاده از بنزین با عدد اکتان پایین ممکن است باعث ایجاد آسیب به موتور شود.

مکمل بنزین تمیز کننده مدار سوخت

بنزین وارد شده به باک خودرو همواره حاوی آلودگی‌ها و روسوبات فراوانی است که می‌تواند سوزن انژکتور و مدار سوخت را مسدود کند. همچنین ذرات کربن و دوده پس از مدتی بر روی منافذ انژکتور و همچنین داخل محفظه احتراق مانند سوپاپ‌ها رسوب می‌کند و باعث اختلال در عملکرد موتور می‌شود که در نتیجه توان اندیکاتوری موتور کاهش می‌یابد. تمیز کننده مدار سوخت کلیه رسوبات به جا مانده از کربن و سایر آلودگی‌ها را از سیستم انژکتور پاک می‌کند، که در نتیجه باعث بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت در موتور می‌شود.

در شکل زیر این رسوبات تشکیل شده بر روی سوپاپ مشخص است.

به طور کلی استفاده از مکمل بنزین (افزایش عدد اکتان و تمیز کننده مدار سوخت) با توجه به کیفیت پایین سوخت در کشور ما می‌تواند مزیت‌های زیر را به دنبال داشته باشد:

• پاک سازی و افزایش عملکرد انژکتور
• کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت
• افزایش شتاب و جلوگیری از ضربه زدن موتور
• کاهش رسوبات تشکیل شده در محفظه احتراق
• کاهش گازهای خروجی از اگزوز مانند هیدروکربن و منواکسید کربن
• محافظت در برابر خوردگی
• جلوگیری از قفل شدن شیر‌ انژکتور

روش استفاده:

1. نسبت استفاده از مکمل بنزین بطور معمول حدود 1 به 200 می‌باشد.
2. زمانی که بنزین خودرو به حدود 10 لیتر آخر رسید به نسبت مناسب مکمل را به باک اضافه نمایید.
3. باک ماشین را تا به طور کامل با بنزین بدون سرب پر نمایید.

توجه:

در هنگام خرید مکمل بنزین بهتر است از برندهای معتبر و کالای مورد تایید استفاده کنید. مکمل سوخت تقلبی و بی‌کیفیت می‌تواند آسیب‌های جدی به موتور خودرو بزند و پخش اکتان باران به شما ورث و پترول آلمان را پیشنهاد میکند.

منتظر مقاله های بعدی ما باشید

پخش اکتان باران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد